Sama różnorodność opcji sprzętowych dla komputerów PC jest często koszmarem dla twórców gier, ponieważ muszą oni radzić sobie z ogromną różnorodnością konfiguracji sprzętowych. Oto jak to robią i jakich narzędzi używają do optymalizacji swoich gier, aby wyglądały i działały jak najlepiej.
Jedną z najwspanialszych rzeczy w grach PC jest to, że mamy wiele różnych opcji sprzętowych do skonfigurowania, ale jednocześnie jest to komplikacja dla optymalizacji gier, ponieważ istnieją różne architektury z różnymi mocnymi i słabymi stronami, które je różnią.
Jak się optymalizuje gry na PC?
W tym celu twórcy wykorzystują szereg aplikacji, zwanych potocznie analizatorami wydajności, które w czasie rzeczywistym mierzą obciążenie każdego elementu sprzętowego biorącego udział w wykonywaniu aplikacji.
Dzięki dostarczanym przez nie informacjom deweloperzy mogą optymalizować swoje gry, optymalizując kod związany z każdym elementem sprzętu, na przykład jeśli procesor graficzny jest obciążony podczas stosowania pewnych efektów graficznych, mogą zastąpić je mniej dokładnymi, ale szybciej działającymi wersjami.
Pozwala to na tworzenie różnych plików konfiguracyjnych w grach dla różnych konfiguracji sprzętowych, co jest niezwykle istotne, ponieważ pozwala nie tylko na optymalizację gier, ale także na sprawdzenie, które obciążenia dają wydajność, a nawet problemy z wydajnością. Pierwsze narzędzie tego typu pojawiło się w zestawach deweloperskich pierwszego PlayStation z narzędziem o nazwie Performance Analyzer, pomysł ten został wkrótce podchwycony przez Microsoft przy okazji premiery pierwszej konsoli
Xbox z narzędziem PIX.
Na PC przez lata deweloperzy nie mieli tego typu narzędzia, do czasu nacisku na Microsoft ze strony różnych studiów deweloperskich, aby mieć tego typu narzędzie. W przypadku producentów sprzętu mamy do czynienia z przypadkiem NVIDIA NSight, czyli narzędzia wykorzystywanego do konfiguracji Game Ready, które można aktywować poprzez GeForce Experience.
Stały się one niezastąpionym narzędziem
O tym, jak ważne są te narzędzia świadczą ostatnie kontrowersje związane z wydajnością Cyberpunka i faktem, że gra nie jest zoptymalizowana na PC.
Pamiętajcie, że wydanie gry może trwać lata, a ewolucja sprzętu może nie być tym, czego oczekują twórcy, zwykle jest to o wiele bardziej rozczarowujące. Dlatego w ostatecznej wersji produkują tzw. downgrade’y, bo to co zwykle prezentują na początku to wizja tego jak spodziewają się, że finalna gra będzie wyglądać, której nie zawsze mogą sprostać.
Analizatory wydajności stają się więc niezbędnymi narzędziami, ponieważ nie tylko pozwalają im mierzyć wydajność ich gier, ale także wykorzystywać najnowsze technologie w najlepszy możliwy sposób, aby osiągnąć największy efekt wizualny.