Produkcja gry wideo może być o wiele droższa niż wielu sobie wyobraża – czy wiesz, że na przykład GTA V miało większy budżet niż film Titanic? Oczywiście, zależy to od gry, ale obecnie przemysł gier wideo jest stosunkowo blisko przemysłu filmowego pod względem inwestycji.
Tworzenie gier nie jest łatwym zadaniem: każda profesjonalna firma z branży wie, że musi polegać na artystach, projektantach, muzykach, twórcach i programistach, aby stworzyć jakościowy produkt. Ponadto czas tworzenia, nawet najmniejszych projektów jest bardzo długi, a do tego trzeba doliczyć podatki, materiały biurowe, czynsz, energię elektryczną… Oznacza to, że na grę indie, taką jak na przykład Shovel Knight, potrzebny był budżet w wysokości 1,44 miliona dolarów, mimo że przez dwa lata pracowało przy niej tylko sześć osób. Przeczytaj tutaj, na tworzenie których gier wydano najwięcej w historii.
Choć zdarzają się projekty, które wymagają inwestycji rzędu milionów dolarów, nie wszystkie produkcje wymagają ogromnych nakładów finansowych. Istnieją gry wideo z dużo bardziej skromnym budżetem. Tytuły te znane są jako gry indie. Czasami tego typu gry są tworzone tylko przez 3 lub 4 osoby, ale czasami nawet jedna osoba może być odpowiedzialna za całe dzieło.
Tego typu gry mają zazwyczaj wiele zalet, jeśli chodzi o oszczędzanie pieniędzy. Wielu programistów pracuje w domu bez konieczności opłacania czynszu za biuro, a nawet w niektórych przypadkach, gdy firmy dopiero się rozkręcają, sami twórcy pracują w domach swoich rodziców, nie otrzymując żadnej wypłaty podczas całego procesu tworzenia.
Konieczne jest również rozróżnienie pomiędzy ambitną i skomplikowaną grą a stworzeniem prostej gry wideo. Proste tytuły zręcznościowe, takie jak Flappy Bird, można stworzyć w zaledwie kilka godzin, ponieważ ich system gry opiera się na powtarzaniu formuły, która może zapewnić wiele godzin rozrywki. Jednak przy tworzeniu bardziej złożonych gier z fabułą, takich jak Undertale czy Cave Story, ich twórcy potrzebują dużo czasu na pracę, zanim ich dzieło zostanie ukończone. Jednak ani w przypadku wielkich przedsięwzięć, ani w przypadku skromniejszych gier nikt nie może zagwarantować sukcesu; to zależy od reakcji krytyków i fanów.